lauantai 1. marraskuuta 2014

Historian havinaa: Tästä kaikki alkoi

Moi ihmiset!

Kirjoittelin tossa viime viikolla aikajanaa mun vikellys'uralta' liikuntadiplomia varten ja pysähdyin pohtimaan matkaani alkutaipaleeltani tähän hetkeen. Kaikki tarkempi selostus löytyy vikellyshistorian puolelta, mutta ajattelin julkaista kaikkien iloksi videon toiselta vikellyskerraltani. (Vikelsin ensimmäisen kerran viikonloppukurssilla Alavudella, video on toiselta päivältä). Hah. Virnuilen aina tuolle videolle ja noille kuville kun nään niitä... Tuosta kaikki sitten kuitenkin lähti. Välillä isoin, välillä pienin askelin.
   
Ensimmäiset vikellyskerrat 2010. Pahoittelen pokkarilaatua!
Nyt ollaan tosiaan pisteessä, josta voidaan jo hieman kurkata taaksepäin. Mitä vikellys on minulle antanut?

Olen treenannut ja oppinut vanhemmilta. Olen itsenäistynyt. Olen nähnyt Ypäjän moneen kertaan valmennusviikonloppujen muodossa. Olen saanut korvaamattoman hyvää valmennusta myös ulkomaisilta valmentajilta. Olen esiintynyt pienten näytöksien lisäksi Horse Show'ssa, Horse Fairissa ja 'Hepat stadikalla' -tapahtumassa. Olen oppinut itsekuria. Olen oppinut miksaamaan musiikkia. Olen nauranut enemmäin kuin koskaan ja oppinut, että voittaja ei ole se, joka ei koskaan kaadu - vaan se, joka nousee aina uudestaan ylös. Olen saanut paljon kansainvälisiä ystäviä ja Suomen pienten piirien ansiosta toisen perheen. Olen oppinut jotakin valmentamisesta. Olen saanut tiettyä karismaa persoonaani ja osaan ilmaista itseäni paremmin.

Oikeastaan vikellyksen ansiosta olen se kuka olen nyt. Se on iso osa elämääni.
Ollu vissiin tosi kivaa... 2011
Näytän vähä kauhistuneelta :D 2011
Ja koska nyt suunnilleen tiedostan kuka olen nyt, voin keskittyä siihen, keneksi haluan tulla, eli mitä haluan itsessäni kehittää. Pohdiskelin, mitkä olisivat heikoimpia kohtiani ja ajattelin haastaa itseni parantaakseni juuri heikkouksiani. Top kolmoseen pääsivät...

1. yleiskunto (=aerobinen, kestävyyskunto)
2. liikkuvuus (eritoten selkä ja aktiivinen liikkuvuus)
3. staattinen voima (kestävyysvoima)
Kun vielä sain ristarin (vas.) 2012
Eli mitä ajattelin tehdä näiden eteen? Ajattelin luoda itselleni treeniohjelman, johon lisäilisin vihaamiani elementtejä noista kategorioista.

Yleiskunto
-Lenkkeily ja pyöräily mahdollisuuksien mukaan
-Salilla omat pomppu-/hyppimislämpät ja -harjoitteet (esim. pomput syväkyykystä, yleisliikkeet, steppilautakasojen päälle hyppimiset jne.)

Liikkuvuus
-Lisävenyttelyä myös kotona, ei vaan treenien yhteydessä
-Salilla jalanheittoja ja -nostoja joka suuntiin
-Harppa- ja kaurishypyt
-Huomiota selän venyttelyyn (sillat, siltakaadot, venytykset kohti ristaria)

Staattinen voima
-Voimatreeniin lisää staattisia pitoja (lankku, kuppipito, kaaripito, istuminen seinää vasten, leukapito, jne.)

Jepjep. Kuulostaa kamalalta. Mahtavaa! Voisin joku kaunis päivä ottaa ne 'ennen'-kuvat... Hah.
Mikäli kellään on hyviä ehdotuksia näiden mun heikkouksien parantelemiseksi, otan niitä innolla vastaan!
Harvinaisen julkaisukelvottomia kuvia onnistuin taas löytämään tähän postaukseen... Mut ei se vissii oo niin vakavaa?

2 kommenttia:

Laura kirjoitti...

tositosi kiva postaus! ihailen kyllä teitä vikeltäjiä aivan sikana, vikellys on upee laji! :) tsemppiä jatkoonkin!

Heta kirjoitti...

Voi ihana kuulla tämmösiä kommentteja, kiitos Laura! :_)