keskiviikko 22. maaliskuuta 2017

Treeniviikkoni avattuna


Kun elämä on vaan niin kivaa. 


Jos et tiedä, mistä tämä ''kivuus'' johtuu, palaileppas edelliseen postaukseen. Tuntuu, että oon taas päässyt kiinni omaan elämääni. Kaikki on hyvin - paremmin kuin pitkään aikaan, Olen lisäillyt urheilua taas pikkasen enemmän kuvioihin, ja tällä hetkellä pyrin treenaamaan kaksi kertaa päivässä vähintään viidesti viikossa. Tällä viikolla treeniviikkoni näyttää tältä:

ma: yin jooga + 2x mma-treenit
ti: valmentelua + kuntothai (+ puolikas saliohjelmasta: keskivartalo ja käsien loppuhapotus)
ke: salireeni + yin/yang jooga
to: lenkki + ilmajooga tai 2x mma, riippuen päivän kunnosta
pe: salireeni (+ viklaus) + akro
la: VAPAA!
su: valmentelua

Pyrin jaksottamaan toisen treenin aamuun ja toiseen iltaan, jotta saisin mahdollisimman paljon molemmista harjoituksista irti. Tämä ei kuitenkaan ihan aina onnistu, joten osana päivistä (onneksi erilaiset) treenit vedetään peräkkäin tai lähes peräkkäin. No mutta pidemmin tähän alkuun löpisemättä, millaisia treenini sitten ovat?

Jooga:

Yin - Syvävenyttelyn kaltainen rentoutusharjoitus, jonka tavoitteena saada avattua esimerkiksi lantion kireyksiä ja vähentää stressiä. Asennoissa pysytään pidempään kuin ''tavallisessa'' joogassa, eikä lihastyötä tule lainkaan. Omasta mielestäni ihanan rentouttavaa! Tekee hyvää päälle.

Yang tai Flow jooga - Nämä ovat ''normaalimpia'' joogan muotoja, joissa asanoita vaihdellaan tiiviiseen tahtiin ja koko kroppa joutuu työskentelemään aktiivisesti. Tavoitteena vahvistaa koko kehoa - unohtamatta elastisuutta. Mielipiteeni: Välillä yllättävän haastavaa! Haastaa hyvin olkapäitä ja keskivartaloa. 

Ilmajooga - Eli ''joogaa'', jota tehdään katossa roikkuvien kankaiden avulla. Tavoitteena venyttää ja availla kehon solmukohtia sekä toki haastaa omaa kroppaa erilaisten kieppumisten muodossa :D. Tämä on kovin uusi tuttavuus, mutta muistuttaa minua kovasti tankotansseilusta. Itsensä solmiminen on aivan huisin hauskaa puuhaa, mutta ei olisi kyllä uskonut miten se voikaan sattua! Kun koko elopaino laitetaan killumaan yhden triggerpisteen päälle, meinaa muutamat kirosanat päästä tälläkin rauhallisella otuksella. Varmasti hyödyllistä, odotan innolla tulevia tunteja.


Kamppailutreenit:

MMA perus + jatkotaso - Peruskurssilla käydään läpi yksinkertaisia perustekniikoita ja tehdään kuntoa kohottavia harjoituksia. Jatkotason treeneissä vedetään vähän kovemmalla intensiteetillä. Mukana lyöntejä, potkuja ja painia. Toistoja tulee paljon, eikä ole kyllä ihan kevyttä hommaa!

Thai - keskitytään pystyotteluun (potkut ja lyönnit). Syke korkealla koko tunnin ja hiki kyllä virtaa. 

Kaikissa kamppailulajeissa tavoitteena kehittää sekä fyysistä suorituskykyä, että kamppailutaitoa.


Salireenit 

 - Teen tällä hetkellä 2-3 krt viikossa saliohjelmaa, jonka tavoitteena parantaa keskivartalon hallintaa ja yläkropan voimatasoja. Toistoja paljon, hiki virtaa ja kyllähän muuten tuntuu. Luulis sen roikuntavoimankin sieltä löytyvän kun tuota tekee.


Akro:

- Kokonaisvaltaiset telinevoimisteluun pohjautuvat treenit. Alkulämpäksi monipuolisia kehonhallintaa, lihasvoimaa ja kestävyyttä vaativia harjoitteita. Treeniin kuuluvat lämmön jälkeen venyttelyt, arko-/telinetekniikka + loppuvoimat. Erittäin rankkaa, mutta erittäin HAUSKAA! Näitä treenejä odottaa aina koko viikon <3.


 Viklaus:
- Lajitreeniä joko pukilla tai hepalla. Tekniikoiden läpikäyntiä tai koreografioiden toistamista. Tähän aikaan vuodesta suosin maneesitreenejä, koska niistä saa enemmän irti. Henkisesti ehkä kaikista rankimpia treenejä, koska muuttujia voi olla monia, eikä kaikki välttämättä riipu itsestä. Näihin myös menee kaikista eniten aikaa, koska jos haluan valmennusta tai seuraa, on minun raahattava itseni joko Vihtiin tai Helsinkiin (matka-aika n. 1-1.5h/suunta). Silti asia, jota en vaihtaisi pois... Koska rakkautta.


Tällaisilla mennään näinä päivinä! Jokainen treeniviikkoni on hieman erilainen, enkä tykkää joustamattomuudesta. Pitää osata kuunnella myös kroppaa: jos tuntuu, että mennään ihan äärirajoilla, pitää osailla vähän keventää. Kun en ole treenaamassa, saatan tehdä työjuttuja, viettää aikaa tärkeiden ihmisten kanssa tai tehdä ihan perinteisiä arkielämän juttuja. Näiden lisäksi sukkuloin kirppiksen (Lähellä asuvat HOX! Femmatori pöytä 47!) ja kirjaston välillä. Tällä hetkellä luen teosta ihmisten tavoista ja tottumuksista, sekä toista kirjaa statuksista. Lattiallani on lisäksi vino pino vaikuttamista ja kommunikaatiota käsitteleviä opuksia. 

Elämä on laiffia. Nautin.


Mites siellä ruudun toisella puolella? Aatoksia omista tai mun treenikuvioista - mikä on parasta treeniä just nyt?

2 kommenttia:

Ellinoora kirjoitti...

Olin missannut edellisen postauksen joten toi huomautus alussa tuli tarpeeseen!

Urheilu on kyllä usein miten se lääke lähes kaikkeen, ainakin itellä. Oma liikkuminen on tällähetkellä vaihtelevaa ja fiiliksen mukaan mennään. Kuun alussa jätin fitverstaan pr hommat, koska ne aiheutti liikaa itselle stressiä ja koska liikkuminen on aina ollut se yks elämän ilonaihe en halua tahallaan sitä pilatakaan. Stressin takia reenit ei sujunut enkä nauttinut siitä mitä tein. Nyt motivaatio on pikkuhiljaa tekemässä paluuta ja lieneekö lähenevä kesäkin siihen syynä, koska pian pääsee reenailemaan taas ulkonakin! Tällä hetkellä tykkään myös kun koulussa on liikuntaa niin tulee liikuntaa jo siellä koulun puolella 💪

Sun reenit kuulostaa kyllä huipuilta, monipuolisesti kaikkee just sellasia juttuja mitä ite oob miettiny joskus kokeilevani ! :)

Heta kirjoitti...

Kiitti Elli kommentista! Urheilu on kyl niin tärkeetä erityisesti pään kannalta & sitä kannattaa tehdä just niinku itestä hyvältä tuntuu :)