tiistai 21. tammikuuta 2014

Tasapainoilua

Kaikki kuvat ovat taas Even, kiitos näistä! 
Myös meijän Shupa vikellysponi oli messissä!
Tasapainoilua. Tämänhetkinen tunnetila monellakin saralla. Palasin sunnuntai-iltana taas tosiaan Ypäjän maajoukkueleiriltä. Treenileirillä painotus oli vapaaohjelmissa ja mj-valmentajamme lisäksi Saksasta oli tullut kaksi uutta valmentajaa, yksi vikellysvalmentaja ja yksi juoksutusvalmentaja juoksutuskurssia varten. 

Mutta mitäs ihmettä me oikeastaan siis tehtiin siellä? Perjantaina lähdimme kolmen aikaan köröttelemään kohti Ypäjää ja saavuttuamme sinne oli vuorossa heppojen & kamojen purku, sekä muita tallihommia. Näiden jälkeen teimme lyhyitä itsenäisiä treenejä ja hieman periksiä pukilla. Lauantai oli kaikille erilainen päivä, omaan päivääni sisältyi omatoiminen aamutreeni, iltapäivästä kyyrin sumpliminen ja yhdeksän aikaan illalla alkoivat heppatreenit. Tietysti väleissä aina sitä ihme ravailua paikasta A paikkaan BCDEF ja G. Yhdentoista aikaan pääsin vihdoin majoitukselle.
On ne vissiin aika vaikeeta pitää ne kädet oikein... 
Aaaand hip UP! 
Sunnuntaina aamusta kello soi vielä pimeään aikaan ja lähdin tallia kohti laittamaan Lukea kuntoon. Luken kanssa tuli sitten siinä vähän heräiltyä kun herra pomppi kuin superpallo sen 15 minuutin kävelymatkan maneesille.. Kahdeksalta aloitimme reenit ja oli kyllä hassua olla ihan yksiksensä! Uusissa liikkeissä on vielä enemmän kuin paljon hiottavaa, mutta olen kuitenkin posiiivisella mielellä niistä. Yveen jälkeen treenasimme paria... pitkästä aikaa. Pas de deux meni ihan odotusten mukaan, eli parannettavaa on. ...mutta toisaalta ilman treeniä mitä muuta olisi voinut olettaa? Pukilla saimme siihenkin kullanarvoisia neuvoja ja nyt sekin tuntuu mahtavan smoothilta. Kuin kaikki olisi loksahtanut paikalleen! 

Hieman ennen leiriä kaikki olivat lievästi sanottuna hieman huolestuneita, koska kukaan ei oikein tuntunut tietävän koko leiristä mitään. Mutkia oli -ja tulee varmasti tulevaisuudessakin olemaan- mutta onneksi olemme ainakin valmistautuneita niihin. Henkilökohtaisesti sain leiristä aika hyvin irti, vapaaohjelmastani tuli todella kiva, mistä kiitokset kokonaan Antjelle. En vain kykene ymmärtämään, miten jollakulla voi olla noin käsittämättömän hyvä inspirointikyky ja luovuus. 
Tasapainoa etsiskelen nyt myös täällä kotopuolessa. Tiedättekö miten useat lauseet unohtuvat heti kuulemisen jälkeen? Ja toisaalta jotkut sanat syöpyvät mieleen ilman erikoista syytä. Viime vuonna talvi-kevät välillä tein paljon aerobista treeniä ja myöhemmin se meni vähän överiksi. 2013 syksyllä aloitin puhtaalta pöydältä kesän jälkeen ja sain motivaatiota aloittaa kunnon lihastreenauksen. Päätin, että musta tulee vielä vahva. Nyt kuitenkin sain taas palautetta: You shouldn't do so much muscle workouts & you are strong enough -- . Enkä nyt oikein taas tiedä että miten päin tässä pitäis olla... Koska enhän mä mikään kaappi ole! Naaaaaaaaaah. Mitä ihmettä mä teen mun elämällä nyt, minkälainen treeni olis sit sitä parasta ja oikeata? Kun jotenkin vaan tuntuu, että minne vaan suuntaan lähtee, niin aina tulee käännytys. Mulla on motivaatiota ja haluan päästä eteenpäin, haluisko joku vaan kertoa että minne päin pitää taivaltaa? 

9 kommenttia:

Jonna kirjoitti...

Vikellys on kyllä hieno laji! :) Ite en oo kunnolla päässyt kokeilee, mut jotai kuitenkin :D

Viivi kirjoitti...

Ooh, oliko Antje siis Antje Hill? Sellainen nimi tuntuis tulevan jostain muistin perukoilta... Makeeta, että saitte noin hyvää opetusta. Olen kade.

Treenistä: voisitko tehdä oheisharjoitteluna esim. jotain tanssillista? Ei olisi niin yksipuolista ja saattaisit hyvässä lykyssä saada lisäulottuvuuksia liikekieleen ja esiintymiseen. Tai vaikka joogaa, sirkusta, ilma-akrobatiaa, tankotanssia...?

Heta kirjoitti...

Jonna- Jep, mahtavaahan tuo on! :)

Viivi- Joo, Antje Hill!! :)
Jotain sirkusjuttuja oon yrittänyt etsiä, mutta ei oikeen tässä lähimaastossa oo mitään semmosia :/ Oonko ihan väärässä jos väitän, et sä tankoilet nykyään? Tankotanssi ois tietty ehkä yks vaihtoehto.

Liina kirjoitti...

Pah, koskaa ei voi olla tarpeeks kaappi.. Ja sitäpaitsi mitä se Geroa haittaa jos haluut olla lihaskimppu, näyttää vaa paremmalt puvussa. ;-)

Heta kirjoitti...

Liina:
:''''DDDDDD Ahhaha pelastit mun päivän! Mut ehkä se ajatteli Paulaa... Se ei jaksa koht enää nostella mua! Nojoo en kyllä tiiä ku enhän mä kuitenkaa normi reenauksel kehonrakentajaks tuu :D

Anonyymi kirjoitti...

Kannattaa harkita esimerkiksi jonkinlaista personal trainer -tyyppistä, jonka kanssa voisit sopia treeniohjelmasta. Lihaskuntoahan suositellaan tehtävän n. 3 kertaa viikossa, ja sitäkin voi tehdä monenlaista, niin lihasmassaa kasvattavaa kuin voimaa lisäävää (ja sun tapauksessa tuo voiman lisäys on varmaan se mitä tavoittelet?) Kannattaa siis miettiä tarkkaan, minkä verran toistoja, sarjoja ja kuin raskailla painoilla. Usein pienillä painoilla enemmän toistoja on parempi.

Ja aerobista voi lisätä vähän sekaan, esimerkiksi pari kertaa viikossa juosten, pyöräillen tai uiden (tai mitä ikinä). Sulla kuitenkin tuota liikuntaa tulee muutenkin ihan mukavasti, että en usko että välttämättä sun tarvitsee edes erikseen suunnitella aerobista treeniä.

Ja niinkuin joku tuossa ehtikin jo suosittelemaan, esimerkiksi jokin tanssi voisi olla sulle sopiva, varmasti tulisi uusia ulottuvuuksia esiintymiseen! Ja tankotanssi kehittää sitä lihasmassaa myös, jolloin salilla sun ei välttämättä tarvitsisi käydä kuin kerran pari viikkoon -se ei kuitenkaan oo se sun "pääjuttu", vaan tukee ainoastaan sun pääharrastusta.

Mutta tsemppiä sulle, mukava lukea kun oot niin omistautunut sun harrastukselle, kun itsellä ei ole aikaa tai mahdollisuutta harrastaa aktiivisesti oikein mitään :)

Viivi kirjoitti...

Joo, mä oon aloittanu tankotanssin. Se on aika kivaa, tai siis tosi kivaa. Täällä on hyvä sali, jossa on tarjolla myös mm. lattia- ja ilma-akrobatiaa (myöhemmin ilmeisesti pariakroakin, jes!!) ja käsilläseisontatunteja, joita ehdin vähän jo kokeilla. Kiva harrastaa pitkästä aikaa jotain, jossa voi oikeasti kehittyä.

Niin ja piti vielä sanoa, että ei ne Gerot ja muutkaan gurut mitenkään absoluuttisesti voi tietää, mikä on sulle paras vartalon malli olla, tai edes vikeltää.

Anonyymi kirjoitti...

Treenaa tasapuolisesti kaikkea :) Aerobinen kestävyys ja lihasvoima (kestovoima, nopeusvoima ja räjähtävävoima) ja liikkuvuus.

Heta kirjoitti...

Kiitos anonyymeille vinkeistä ja tsempistä! Enää ei ole niin paniikkiolo :D

Viivi- Ihana kuulla! Kiitos mahtavasta tsempistä, taidat olla oikeassa :>